62. STK-áčky, emisné a alkohol za volantom. Aký majú vplyv na nehodovosť na cestách ?

„I tak še da i tak še da“

Východoslovenské úslovie

Kamaráti, ktorí nejaký ten čas pobývali v USA mi rozprávali ako to tam chodí ohľadne áut. V niektorých štátoch vôbec nepoznajú pojem STK, v takom zmysle, ako je to na našom „krásnom“ Slovensku. Jednoducho tam neexistujú žiadne kontroly technického stavu áut. Ergo neexistuje tam žiadna buzerácia, tak, ako tomu je na našom „krásnom“ Slovensku.

A ako tam riešia nevyhovujúci stav auta? Jednoducho, keď Vás zastaví policajt a uvidí na prístrojovke svietiť oranžový karburátor, máte problém. Keď nesvieti, všetko je OK.

Podobne je to s alkoholom za volantom. Policajt sedí v aute a vidí ako nastupujú štamgasti práve vychádzajúci z baru. Nerieši to. Ale chráň Vás Pán Boh ak spôsobíte nehodu za volantom s alkoholom v krvi, vtedy Vám to spočítajú aj s úrokmi.

Dlhé roky som chodieval s autom na jednu konkrétnu stanicu za účelom získania osvedčenia STK a EK. Priznám sa, haprovali mi zadné sklá na dverách a posledné dve návštevy mi nefungovali vôbec. Nakoľko tie okná prakticky nepoužívam neriešil som to a technici na STK tiež nie. Ale, chyba lávky, nový mladý premotivovaný vedúci označil moje auto za technicky nespôsobile na prevádzku na „krásnych“ slovenských večne hrboľatých cestách. Tak ma vtedy naštval, že prisámbohu, keby som mal vtedy pri sebe nejakú búchačku, tak ho asi niekam pošlem. Ja viem, že on za to nemohol ale … no čo Vám budem rozprávať, nasral ma.

Do psej riti, aký vplyv môže mať na kvalitu jazdy a bezpečnosti na cestách fakt, že mi nefungujú zadné sklá na dverách? Ako nechápem… Nechápem, ktorý idiot navrhol takéto predpisy a kontroly.

A prečo? Lebo, keď vy opustíte priestor STK a po ceste domov vám napríklad zlyhajú brzdy (podotýkam s čerstvou STK), čo myslíte, kto bude na vine? Stanica STK? Že nedokázala odhaliť slabinu v brzdovom systéme? Nie . Vy budete na vine. Je to predsa vaše auto. Páni mechanici na STK neponesú žiadnu zodpovednosť. Inými slovami celá STK vám bude na dve veci. Chápeme?

Ďalšia vec alkohol za volantom. Podľa štatistík vodiči s alkoholom za volantom spôsobia asi cca 10 percent zo všetkých nehôd. Čiže drvivú väčšinu nehôd spôsobujú triezvi vodiči. Keď niekoho policajti chytia s alkoholom za volantom, má to ako priťažujúcu okolnosť. Všetka vina ide automaticky na podnapitého vodiča. Veď opitý vodič si sám môže za to, že sa opil. Je to pochopiteľné a vcelku logické. Ináč ešte v 50-tich rokoch minulého storočia to bolo presne naopak. Alkohol za volantom bola poľahčujúca okolnosť. Zaujímavé však?

Ale ako je potom možné, že triezvi vodiči spôsobujú desaťkrát viac nehôd?

Aký je najzávažnejší a najdôležitejší faktor vzniku autonehody? Nuž, milí moji, aj na základe mojich celoživotných skúseností, je to – nepozornosť, znížená vnímavosť vodiča a…následná nehoda. Teda nie zlý technický stav vozidla, nie prekročená rýchlosť, nie alkohol v krvi vodiča ale – nepozornosť šoféra.

Znížené vnímanie situácie na ceste môže byť z rôznych príčin. Áno aj alkohol môže zohrať úlohu. Najčastejšie je to však únava vodiča. Či už fyzická, telesná alebo psychická. Ako to že policajti nemerajú únavu vodičov? Alkohol merajú, ale ešte som nepočul, že by mal niekto problémy s tým, že si sadol za volant unavený, utrápený.. (Kamionisti sú výnimkou, tí musia mať prestávky, aj keď neviem, či je to to pravé orechové)

A pardón, ešte aby som nezabudol na slávne emisné kontroly – EK. Tu len toľko, viete koľko emisií vypusti jedno lietadlo Airbus v priebehu jedného priemerného letu? Ani to nechcite vedieť. Ale aby ste nemuseli gugliť, je to probližne toľko, koľko vypustí 247 osobných áut za rok. Stačí?

71. Vrahovia v „bielych“ plášťoch

01.12.2024

Príbeh č.1 *********************************************************** -Neoživujte ho, nechajte ho tak ! – vraví doktor sestričke, ktorá sa snaží pomôcť ťažko chorému pacientovi. Sestra sa aj napriek tomu snaží pomôcť starému chorému nešťastníkovi -Nechajte ho tak, to nemá zmysel, neoživujte ho … – vraví neochvejne doktor sestričke. Príbeh č.2 [...]

70. Zmierenie

31.10.2024

Je ťažké žiť vo svete a je ťažké žiť mimo svet. Je ťažké žiť s tými, ktorí sa zo sveta tešia a tými, ktorí nemajú stály domov (mníchmi). Ži v pokoji a tvoje utrpenie skončí…. Buddha Ešte mám v živej pamäti udalosti novembrového prevratu v 89-tom. Ľudia boli plní očakávaní niečoho nového a hlavne lepšieho. Václav Láhev nás z pódia rázne varoval [...]

69. Podvod zvaný „Umelá inteligencia“

13.10.2024

Keďže vonku krásne prší, je tam celkom fajn chladno a nedá sa tam prakticky nič robiť, rozhodol som sa napísať ďalší článok na tento portál. Tento krát o fenoméne zvanom „Umelá inteligencia“ . Pred niekoľkými desaťročiami, v dobe keď počítače boli ešte len v plienkách, všetkým sa nám zdalo aké to bude úžasné, keď sa tento nový druh techniky [...]

Komár / Postrek /

Bratislava spustila zásahy proti komárom, likviduje larvy

24.03.2025 19:36

Mesto sa sústredí na včasné zlikvidovanie čo najväčšieho počtu lariev, aby štípajúcich komárov bolo čo najmenej.

gaza, izrael

OSN po útoku znížila o tretinu počet svojich pracovníkov v Gaze

24.03.2025 19:07, aktualizované: 19:39

Podľa dostupných informácií explózie v objekte OSN spôsobil izraelský tank.

Hrad Likava

Najväčší hrad na Liptove na dva roky zatvoria pre obnovu. Rekonštrukcia bude stáť milióny eur

24.03.2025 18:50

Smart expozícia, zbojnícky chodník, bezpečnostné kamery či nové vnútorné aj vonkajšie priestory pribudnú v areáli najväčšieho hradu na Liptove.

Péter Magyar

Ako ďalej, Maďarsko? Magyar sa pýta krajanov na smerovanie republiky

24.03.2025 18:48

TISZA odštartovala kampaň, v ktorej sa v 12 otázkach pýta občanov na ich názor ohľadom budúcnosti krajiny.

teodor

...nemyslím, teda som večný ?

Štatistiky blogu

Počet článkov: 72
Celková čítanosť: 182594x
Priemerná čítanosť článkov: 2536x

Autor blogu

Kategórie