Keď dvaja robia to isté nemusí to byť vždy to isté…
Ľudové úslovie
V minulom článku som ku konci trochu nahrýzol problematiku tzv. emisných kontrol osobných automobilov. Dnes si posvietime na logiku vykonávania týchto nezmyslov.
Prečo nezmyslov?
AD.1. Majme vodiča v pokročilom veku, ktorý vlastní starší automobil, povedzme 6 liter (nech to stojí za to), s ročným priemerným nájazdom do 5000 km. Emisie nech sú, vyjadrené v absolútnych číslach cca 250mg na kilometer jazdy.
AD.2. Majme vodiča, ktorý vlastní 4 ročné auto, nech je to jeden a pol liter s ročným priemerným , podnikateľským nájazdom cca 35 000 km. Emisie nech sú u tohoto automobilu cca 100mg na kilometer jazdy.
Ktorý vodič zaťaží prevádzkou svojho automobilu životné prostredie viac? Vodič č.1 alebo vodič č.2?
Mne vyšlo, že vodič č.2 zaťaží životné prostredie cca( 35 000×100=3 500 000, 5000×250=1 250 000, 3 500 000:1 250 000=2.8) 3 krát viac. Chápeme?
O elektromobiloch tu zámerne nepíšem, pretože už aj vrabce na strechách čvirikajú o tom aké zaťažujúce je prevádzkovanie a aj samotná výroba (likvidácia elektromobilu je tiež kapitola sama o sebe) elektromobilov pre životné prostredie. Len pre objasnenie, batérie nepadajú z neba, treba ich vyrobiť (otázkou ostáva, čo s nimi po doslúžení) a dobíjanie bateriek sa tiež nedeje zo vzduchu, elektrinu treba nejako vyrobiť… atď.
Nedá mi aby som opäť nespomenul emisie lietadiel. …viete koľko emisií vypusti jedno lietadlo Airbus v priebehu jedného priemerného letu? Ani to nechcite vedieť. Ale aby ste nemuseli gugliť, je to približne toľko, koľko vypustí 247 priemerných osobných áut za rok. Len pre úplnosť, denne na celom svete vzlietne cca 900 takýchto strojov do oblakov. Stačí?
A včul budz múdry…
Celá debata | RSS tejto debaty