Založ si blog

62. STK-áčky, emisné a alkohol za volantom. Aký majú vplyv na nehodovosť na cestách ?

„I tak še da i tak še da“

Východoslovenské úslovie

Kamaráti, ktorí nejaký ten čas pobývali v USA mi rozprávali ako to tam chodí ohľadne áut. V niektorých štátoch vôbec nepoznajú pojem STK, v takom zmysle, ako je to na našom „krásnom“ Slovensku. Jednoducho tam neexistujú žiadne kontroly technického stavu áut. Ergo neexistuje tam žiadna buzerácia, tak, ako tomu je na našom „krásnom“ Slovensku.

A ako tam riešia nevyhovujúci stav auta? Jednoducho, keď Vás zastaví policajt a uvidí na prístrojovke svietiť oranžový karburátor, máte problém. Keď nesvieti, všetko je OK.

Podobne je to s alkoholom za volantom. Policajt sedí v aute a vidí ako nastupujú štamgasti práve vychádzajúci z baru. Nerieši to. Ale chráň Vás Pán Boh ak spôsobíte nehodu za volantom s alkoholom v krvi, vtedy Vám to spočítajú aj s úrokmi.

Dlhé roky som chodieval s autom na jednu konkrétnu stanicu za účelom získania osvedčenia STK a EK. Priznám sa, haprovali mi zadné sklá na dverách a posledné dve návštevy mi nefungovali vôbec. Nakoľko tie okná prakticky nepoužívam neriešil som to a technici na STK tiež nie. Ale, chyba lávky, nový mladý premotivovaný vedúci označil moje auto za technicky nespôsobile na prevádzku na „krásnych“ slovenských večne hrboľatých cestách. Tak ma vtedy naštval, že prisámbohu, keby som mal vtedy pri sebe nejakú búchačku, tak ho asi niekam pošlem. Ja viem, že on za to nemohol ale … no čo Vám budem rozprávať, nasral ma.

Do psej riti, aký vplyv môže mať na kvalitu jazdy a bezpečnosti na cestách fakt, že mi nefungujú zadné sklá na dverách? Ako nechápem… Nechápem, ktorý idiot navrhol takéto predpisy a kontroly.

A prečo? Lebo, keď vy opustíte priestor STK a po ceste domov vám napríklad zlyhajú brzdy (podotýkam s čerstvou STK), čo myslíte, kto bude na vine? Stanica STK? Že nedokázala odhaliť slabinu v brzdovom systéme? Nie . Vy budete na vine. Je to predsa vaše auto. Páni mechanici na STK neponesú žiadnu zodpovednosť. Inými slovami celá STK vám bude na dve veci. Chápeme?

Ďalšia vec alkohol za volantom. Podľa štatistík vodiči s alkoholom za volantom spôsobia asi cca 10 percent zo všetkých nehôd. Čiže drvivú väčšinu nehôd spôsobujú triezvi vodiči. Keď niekoho policajti chytia s alkoholom za volantom, má to ako priťažujúcu okolnosť. Všetka vina ide automaticky na podnapitého vodiča. Veď opitý vodič si sám môže za to, že sa opil. Je to pochopiteľné a vcelku logické. Ináč ešte v 50-tich rokoch minulého storočia to bolo presne naopak. Alkohol za volantom bola poľahčujúca okolnosť. Zaujímavé však?

Ale ako je potom možné, že triezvi vodiči spôsobujú desaťkrát viac nehôd?

Aký je najzávažnejší a najdôležitejší faktor vzniku autonehody? Nuž, milí moji, aj na základe mojich celoživotných skúseností, je to – nepozornosť, znížená vnímavosť vodiča a…následná nehoda. Teda nie zlý technický stav vozidla, nie prekročená rýchlosť, nie alkohol v krvi vodiča ale – nepozornosť šoféra.

Znížené vnímanie situácie na ceste môže byť z rôznych príčin. Áno aj alkohol môže zohrať úlohu. Najčastejšie je to však únava vodiča. Či už fyzická, telesná alebo psychická. Ako to že policajti nemerajú únavu vodičov? Alkohol merajú, ale ešte som nepočul, že by mal niekto problémy s tým, že si sadol za volant unavený, utrápený.. (Kamionisti sú výnimkou, tí musia mať prestávky, aj keď neviem, či je to to pravé orechové)

A pardón, ešte aby som nezabudol na slávne emisné kontroly – EK. Tu len toľko, viete koľko emisií vypusti jedno lietadlo Airbus v priebehu jedného priemerného letu? Ani to nechcite vedieť. Ale aby ste nemuseli gugliť, je to probližne toľko, koľko vypustí 247 osobných áut za rok. Stačí?

63. Emisné kontroly (EK) a ochrana prírody ?

30.05.2024

Keď dvaja robia to isté nemusí to byť vždy to isté… Ľudové úslovie V minulom článku som ku konci trochu nahrýzol problematiku tzv. emisných kontrol osobných automobilov. Dnes si posvietime na logiku vykonávania týchto nezmyslov. Prečo nezmyslov? AD.1. Majme vodiča v pokročilom veku, ktorý vlastní starší automobil, povedzme 6 liter (nech to stojí za to), s ročným [...]

61. Hlava XXIII alebo … Ako to chodí u nás v kok…cúrkove. Part 21

15.02.2024

Motýlik Motýlik: – zdrobnenina pre označenie hmyzu -motýľ – doplnok oblečenia, pripevňujúci sa pod krkom na golieri – štýl plávania V úvode článku som popísal niekoľko významov slova motýlik. Chýba tam ešte jeden význam tohoto slova a tom bude tento článok. V čase, keď sme pravidelne raz mesačne „pendlovali“ medzi rodnou hrudou a Nemeckom, [...]

60. Podobenstvo o rozsievačovi tak trochu inak …

12.02.2024

Celkom určite všetci poznáte podobenstvo o rozsievačovi od Ježiša Krista v Novom Zákone. Ja vám dnes ponúkam podobenstvo o rozsievačovi ale tak trochu inak. V jednej krajine žil gazda, ktorý nebol práve vzorom pre ostatných gazdov. Tento muž bol nedbalý, lenivý, rád vyhľadával spoločnosť ľahtikárov a samozrejme aj ľahtikárok, ak mi dobre rozumiete. O svoj grunt sa takmer [...]

zelenskyj, summit, švajčiarsko, ukrajina,

Zelenskyj: Keby Rusko malo záujem o mier, nebola by žiadna vojna

15.06.2024 20:45, aktualizované: 21:35

Na mierovom summite o Ukrajine vo Švajčiarsku sa zúčastňuje viac ako 90 krajín a osem medzinárodných organizácií.

francúzsko, Protest, krajná pravica

Desaťtisíce Francúzov protestovali proti krajnej pravici, môže vyhrať predčasné voľby

15.06.2024 19:53

Francúzsky prezident Macron vyhlásil predčasné voľby po neúspechu svojho centristického tábora v minulotýždňových eurovoľbách.

žilina, polícia,

Otrasný nález. V meste Rajec našli bezvládne telo novorodenca

15.06.2024 19:14, aktualizované: 20:20

Stať sa tak malo vedľa materskej škôlky.

Peter Pellegrini, inaugurácia

Bude Pellegrini nadstranícky? Bude z neho skôr Gašparovič než Kováč, hovoria odborníci. Podporu koalície ešte bude potrebovať

15.06.2024 19:00

Politológovia nepredpokladajú, že sa Pellegrini voči vláde bude vymedzovať. Podporu koalície ešte bude potrebovať pri prípadnej opätovnej kandidatúre. Môže však prekvapiť.

teodor

...nemyslím, teda som večný ?

Štatistiky blogu

Počet článkov: 64
Celková čítanosť: 142898x
Priemerná čítanosť článkov: 2233x

Autor blogu

Kategórie