Založ si blog

41. Hlava XXIII alebo … Ako to chodí u nás v kok…cúrkove. Part 10

Prapodivná nemecká(?) matematika

Celkom určite mnohí čitatelia počuli o nemeckom matematikovi Carlovi Friedrichovi Gaussovi. Tento, pravdepodobne jeden z posledných veľkých géniov a polyhistorov vedel počítať skôr ako vedel čítať a písať, už ako deväťročný dokázal odvodiť všeobecný postup pre súčet členov aritmetického radu. Jedna historka hovorí o tom ako učiteľ zadal úlohu žiakom spočítať všetky čísla od jedna do sto. Možno si chcel pán učiteľ na chvíľu odpočinúť od žiakov, ale mladý Gauss krátko na to, údajne za pol minúty prišiel so správnym výsledkom. A ako je možné, že to tak rýchlo spočítal? V tom spočíva čaro geniality. Pozrel sa na vec iným spôsobom. Nespočítaval čísla idúce po sebe. Čiže 1+2+3+4+5+ …atď. Urobil to vskutku geniálne. Vedel, že má spočítať čísla od 1 do 100. A začal:

1+100=101

2+99=101

3+98=101

4+97=101

……

……

50+51=101

Chápeme? 50 x 101 = 5050

Ale nie o tom som chcel písať v tomto článku. Dnes vám predstavím „nemeckú“ matematiku celkom iného švungu, takú, aká sa používa mimo Nemecka. Napríklad aj u nás na „našom“ krásnom Slovensku vo firme GS.

Svojho času, keď som nastúpil pracovať ako pomocný robotník do firmy GS, bol som pridelený na automatickú montážnu linku. V tej dobe tam pracovalo na jednej zmene šesť ľudí. Štyria chlapi na linke a dve ženy na výstupnej kontrole. (Len tak pre zaujímavosť v Nemecku na tej istej linke pracuje 7-8 ľudí -požadovaný výkon 1800 ks) Požadovaný výkon v tej dobe bol tuším okolo 2000 kusov za osem hodín. Za dvanásť hodín to bolo, mám pocit – 2800 kusov.

Na tejto linke som pracoval prvých niekoľko mesiacov, potom som bol preradený na iné pracoviská. Po pár rokoch som sa opäť dostal na pôvodnú linku. Na moje veľké počudovanie, na linke už pracovali iba traja chlapi + dve ženy na výstupe ale požadovaný výkon, norma stúpla z 2800 na 3200 kusov za dvanásť hodín. Za ten istý plat, podotýkam. Ešte počas môjho pôsobenia na linke ubudla z výstupu jedna žena a norma sa zvýšila na 3400 ks za 12 hodín. Potom som opäť zmenil miesto pracoviska.

Asi po roku som sa stretol s chlapmi , ktorí robili na mojej pôvodnej linke. Dozvedel som sa, že na linke pracujú už iba dvaja chlapi a jedna žena na výstupnej kontrole. Požadovaný výkon 3800 kusov. Nájdu sa tam ale aj „borci“ , ktorí sú ochotní pracovať sami na celej linke, a pritom sa, chudáci, snažia splniť požadované výkony … len aby si udržali pracovnú pozíciu.

No čo poviete milí občania … kde sa na nás hrabe nejaký Gauss…

PS: Nástupný plat v GS na Slovensku – 460 €, nástupný plat v GS v Nemecku – 2000€. To len tak na celkové vykreslenie obrazu.

61. Hlava XXIII alebo … Ako to chodí u nás v kok…cúrkove. Part 21

15.02.2024

Motýlik Motýlik: – zdrobnenina pre označenie hmyzu -motýľ – doplnok oblečenia, pripevňujúci sa pod krkom na golieri – štýl plávania V úvode článku som popísal niekoľko významov slova motýlik. Chýba tam ešte jeden význam tohoto slova a tom bude tento článok. V čase, keď sme pravidelne raz mesačne „pendlovali“ medzi rodnou hrudou a Nemeckom, [...]

60. Podobenstvo o rozsievačovi tak trochu inak …

12.02.2024

Celkom určite všetci poznáte podobenstvo o rozsievačovi od Ježiša Krista v Novom Zákone. Ja vám dnes ponúkam podobenstvo o rozsievačovi ale tak trochu inak. V jednej krajine žil gazda, ktorý nebol práve vzorom pre ostatných gazdov. Tento muž bol nedbalý, lenivý, rád vyhľadával spoločnosť ľahtikárov a samozrejme aj ľahtikárok, ak mi dobre rozumiete. O svoj grunt sa takmer [...]

59. Hlava XXIII alebo … Ako to chodí u nás v kok…cúrkove. Part 20

08.02.2024

Prapodivný osud inžiniera Mešťánka Tak ako som v blogu č.57 zhruba opísal nekorunovaného kráľa kokotov, tak v tomto článku opíšem entitu úplne iného charakteru. Je ňou inžinier Mešťánek. Inžinier Mešťánek bol k nám, na linku kde som vtedy pracoval, preradený z inej montážnej linky ako bežná obsluha. Čiže ten najposlednejší robotník. Z počiatku sme nevedeli, [...]

Joe Biden, prezidentské voľby

Izraelská ofenzíva v Gaze nie je genocídou, uviedol Biden

21.05.2024 06:46

ICC požiadal o vydanie zatykačov na Benjamina Netanjahua a vodcov Hamasu.

vojna na Ukrajine, MI-8, Charkov

ONLINE: USA nemienia poslať vojenských inštruktorov na Ukrajinu

21.05.2024 06:00

Spojené štáty mali až do začiatku ruskej invázie vo februári 2022 na Ukrajine až 150 vojenských inštruktorov.

France Prison Break

Macron vzdá hold zabitým strážcom, podarí sa dolapiť najhľadanejšieho Francúza?

21.05.2024 06:00

Vo Francúzsku nasadili až 350 kriminalistov do pátrania po recidivistovi, ktorého pri krvavej prestrelke vyslobodila skupina maskovaných mužov.

radičová, ódor, heger

Bývalí premiéri pre Pravdu: Strelec pred domom, žiletka, nábojnica i vyhrážky smrťou. Agresivitu treba odstrániť

21.05.2024 06:00

Kým doteraz to ostalo len pri vyhrážkach či nábojniciach v obálke, stredajší atentát zmení Slovensko navždy.

teodor

...nemyslím, teda som večný ?

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 138931x
Priemerná čítanosť článkov: 2241x

Autor blogu

Kategórie