Založ si blog

16. Chvála bláznivosti?

Okrem toho, že som sa vždy rád učil nové veci (v škole som bol minimálne dobrým žiakom), moje kroky často viedli do knižnice. Mám rád knihy. Dá sa z nich dozvedieť toľko nových zaujímavostí …

     Tak aj onoho dňa (niekedy v 80. rokoch minulého storočia) mi padla do rúk knižka od Erazma Rotterdamského : Chvála bláznivosti. Vravím si : Chvála bláznivosti? Čo je to za nezmysel? Keďže ma vždy priťahovali neobvyklé veci, knižku som si požičal. Na moje veľké prekvapenie som pri čítaní zistil, že autor žil pred 500 rokmi. Áno, autor síce žil pred mnohými storočiami, ale obsah tohoto útleho literárneho skvostu je aktuálny stále a ešte dlho aj aktuálny bude. Jedná sa v podstate o filozofické dielo, v ktorom Erazmus skúma tak trochu satiricky ladenou formou vzťah ľudského šťastia v pomere k vzdelanosti, resp. bláznivosti. Erazmovi vyšlo, že medzi najšťastnejších ľudí na tejto zemi patria práve tí „najbláznivejší“. Je tento záver správny? Je to naozaj tak ?:-)

     Keď sa každý z nás obzrie späť na svoj život a dianie v ňom, či chce alebo nechce, zväčša každý pripustí možnosť, že náš milý Erazmus mal asi pravdu. Skutočne sa zdá, že tí „bláznivejší“ sú predsa len o kúsok šťastnejší, ako tí „mudrci“, večne vážní a zachmúrení …

     Ono sa to tak na prvý pohľad  zdá, ale je to len optický klam. Tak ako má totiž každý človek dojem, že je „dosť“ múdry (toto je asi jediná spravodlivosť na tomto svete), práve tak isto je každý „obdarený“ starosťami, resp. šťastím. Poväčšine každý si totiž myslí, že má veľa starostí a málo šťastia.

     Predsa len, celkom hypoteticky, je „výhodnejšie“ byť vzdelancom alebo je lepšie svoj život prežiť, takpovediac, ako jednoduchý „nevzdelaný“ človiečik? Akú cenu má vlastne ono „vzdelanie“? Ako som už spomenul vyššie, vzdelaní ľudia nie sú ani o milimeter šťastnejší, ako tí nevzdelaní (blázniví). Pred tvárou večnosti  je akékoľvek „svetské“ vzdelanie prakticky ničím. Nemá vôbec žiadnu cenu. (Dokonca na „našom“ „krásnom“  Slovensku skôr nájde zamestnanie nevzdelaný, jednoduchší človek ako inžinier. )

       Alebo ináč : Kto spôsobil vo svete viac utrpenia a žiaľu? Vzdelaní ľudia, alebo tí menej školovaní? Tu nech si odpovie každý sám. Ja len podotknem, že atómovú bombu vám nevzdelaný človek nevymyslí, ani keď ho pokrájate na rezance.

     Ako to teda je? Byť či nebyť vzdelaný? Byť či nebyť múdry? Nie každý vzdelaný človek je totiž múdry a zároveň nie každý mudrc musí byť nutne vzdelaný. Je totiž múdrosť konštruktívna, budujúca, povznášajúca, spájajúca, smerujúca k tomu vyššiemu, božskému … A je múdrosť deštruktívna, ničiaca, človeka ubíjajúca, rozdeľujúca, diabolská, smerujúca k tomu nízkemu, pekelnému …

61. Hlava XXIII alebo … Ako to chodí u nás v kok…cúrkove. Part 21

15.02.2024

Motýlik Motýlik: – zdrobnenina pre označenie hmyzu -motýľ – doplnok oblečenia, pripevňujúci sa pod krkom na golieri – štýl plávania V úvode článku som popísal niekoľko významov slova motýlik. Chýba tam ešte jeden význam tohoto slova a tom bude tento článok. V čase, keď sme pravidelne raz mesačne „pendlovali“ medzi rodnou hrudou a Nemeckom, [...]

60. Podobenstvo o rozsievačovi tak trochu inak …

12.02.2024

Celkom určite všetci poznáte podobenstvo o rozsievačovi od Ježiša Krista v Novom Zákone. Ja vám dnes ponúkam podobenstvo o rozsievačovi ale tak trochu inak. V jednej krajine žil gazda, ktorý nebol práve vzorom pre ostatných gazdov. Tento muž bol nedbalý, lenivý, rád vyhľadával spoločnosť ľahtikárov a samozrejme aj ľahtikárok, ak mi dobre rozumiete. O svoj grunt sa takmer [...]

59. Hlava XXIII alebo … Ako to chodí u nás v kok…cúrkove. Part 20

08.02.2024

Prapodivný osud inžiniera Mešťánka Tak ako som v blogu č.57 zhruba opísal nekorunovaného kráľa kokotov, tak v tomto článku opíšem entitu úplne iného charakteru. Je ňou inžinier Mešťánek. Inžinier Mešťánek bol k nám, na linku kde som vtedy pracoval, preradený z inej montážnej linky ako bežná obsluha. Čiže ten najposlednejší robotník. Z počiatku sme nevedeli, [...]

Rafah / Palestína / Bombardovanie / Sutiny /

Ozbrojené skupiny v Gaze ukradli z pobočiek banky 70 miliónov dolárov

04.05.2024 14:55

Palestínska banka, založená v roku 1960, je hlavnou finančnou inštitúciou v Pásme Gazy.

Zuzana Dolinková

Dolinková: Pacienti budú mať od poisťovní nové benefity, možno aj u zubárov

04.05.2024 14:30

S návrhom však musia prísť zdravotné poisťovne, podotkla ministerka zdravotníctva.

Vrtuľník / Apache AH-64E /

Cvičenia NATO blízko ruských hraníc ukazujú, že Aliancia sa pripravuje na možný konflikt s Ruskom, tvrdí Kremeľ

04.05.2024 13:27

Vojenské cvičenia Steadfast Defender sú najrozsiahlejšie cvičenia NATO od manévrov Reforger z roku 1988 počas studenej vojny.

Milan Rastislav Štefánik

Politici si pripomínajú výročie úmrtia generála Štefánika. Mestá a obce organizujú pietne spomienky

04.05.2024 12:49

Milan Rastislav Štefánik zomrel 4. mája 1919 pri tragickej leteckej nehode pri pristávaní neďaleko Bratislavy.

teodor

...nemyslím, teda som večný ?

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 136893x
Priemerná čítanosť článkov: 2208x

Autor blogu

Kategórie