Založ si blog

33. Banky, bankovky a bankári … ale hlavne bankovky

Častokrát je v akčných filmoch a kovbojkách vidieť scény ako sa dvaja lumpi delia o bankovku asi tým spôsobom, že … keď ho odbachneš druhú polovicu bankovky dostaneš potom …atď. Alebo v bare vytiahne drsný kovboj bankovky, pripomínajúce skôr pucvoľu ako peniaze a barman mu za ne dá jeho milovanú whisky … Ach jo, sladký divoký západ. Kam sa hrabe na východnú Európu.

V našej milovanej krajine sa mi už viackrát stalo, že mi pani (alebo slečna) predavačka odmietla vziať poškodené bankovky. Jednalo sa pritom o poškodenia, ktoré si bežne človek ani nevšimne. V strede trochu natrhnuté, prípadne niekde na rožku chýbalo pár milimetrov štvorcových. Pýtam sa, že prečo nemôžem platiť takouto bankovkou? Nooo to viete, v banke mi potom tržbu s takýmito peniazmi nechcú prevziať … odpovie vždy predavačka.

Zaujímavé … veľmi zaujímavé. Práve dnes som si vybral nejaké peniaze z bankomatu a poďho na nákupy … a následné platenie. Z čerstvo vybratých bankoviek z bankomatu talianskej banky, na Slovensku pôsobiacej pod názvom Všeobecná úverová banka, som vytiahol 50 € (slovom päťdesiat eur) a podal som ich predavačke. Predavačka narátala výdavok a keď som si ho chcel vziať rázne povedala:

-„Počkajte, touto bankovkou nemôžete platiť!“

-„Prečo?“ – pýtam sa začudovane.

-„Je poškodená, tu na rožku kúsok chýba“ – kontruje predavačka.

Naozaj, na rožku bolo odtrhnutých cca 6-7 mm štvorcových. Bez toho aby som sa dohadoval (aj tak by to nemalo zmysel) som vytiahol stovku, nepoškodenú a zaplatil ňou. Vzniknutý problém som vyriešil nasledovne tak, že som si kúpil hašlerky a zaplatil v automate. Ten poškodenú bankovku bez reptania prijal a vydal mi zvyšok. Jak u kokotov na dvore.

Aj napriek tomu, mi vŕta v hlave otázka. V ktorej buzerantskej kotrbe sa zrodil takýto nápad šikanovať ľudí kvôli takej blbosti ako je nepatrne poškodená bankovka? Pretože v hlave normálneho človeka by sa takáto debilina asi ťažko narodila.

Tu je krátky text zo stránky NBS(Národnej banky Slovenska):

„Poškodené a zničené eurobankovky, ktoré spĺňajú určité kritériá, vymieňa Národná banka Slovenska, banky (ak sú celé, alebo im chýba len nepatrná časť, pričom nepatrnou časťou sa rozumie časť, ktorá zmenší dĺžku alebo šírku eurobankovky o maximálne 10 mm), resp. národné centrálne banky eurozóny.“

Tak ma napadla otázka, dokedy možno bankovku ešte považovať za platnú?

Skúsme si urobiť malý myšlienkový experiment. Predpokladajme, že máme pred sebou bankovku v hodnote oných 50€. Ona vlastne tú hodnotu nemá, je to iba pomaľovaný papierik tváriaci sa ako 50 eurová hodnota.

Predpokladajme, že z bankovky odstrihnem rožok o veľkosti cca 2 cm štvorcových. Predstavuje bankovka stále hodnotu 50 €? Podľa mňa áno, nevidím dôvod, prečo by nemala.

Odstrihnem teraz povedzme polovicu bankovky v smere kratšej strany. (Bankovky sa zvyčajne pretrhnú v tomto smere, málokedy po dĺžke). Mám bankovku rozdelenú na dve časti. S ktorou časťou by som mohol ísť teoreticky platiť? S obidvomi. Čo by ale mohlo nastať? Jednu časť by mal jeden človek a druhú časť by mal druhý človek. A obaja by platili teoreticky 50 eurovou bankovkou. Bolo by to v poriadku? Asi nie, však? A prečo nie? Preto, že pôvodná bankovka v hodnote 50 € by zrazu nadobudla hodnotu 100 €. Chápeme?

Čiže, kedy by mohla byť bankovka ešte platná? Jednoducho povedané vtedy, keď jej je viac ako polovica. Inými slovami väčšia polovica je platná menšia neplatná. Vybavené … Aby sa zase nenašli nejakí buzíci, ktorí by meditovali nad tým koľko je polovica bankovky, polovica +1cm (po šírke) a viac sú platné bankovky ostatné neplatné … Logické a jednoduché … Samozrejme bankovky potrhané krížom-krážom … neplatné, to je snáď jasné (resp platné ale na výmenu – na to by mali banky slúžiť) :-).

Ale nie že keď niekto prinesie bankovku z oficiálneho bankomatu banky na ktorej chýba nepatrný rožok papierika (čiže už z banky príde poškodená) a chudera predavačka ju odmieta prevziať, lebo sa bojí, že panstvo v banke jej ju neprevezme.

61. Hlava XXIII alebo … Ako to chodí u nás v kok…cúrkove. Part 21

15.02.2024

Motýlik Motýlik: – zdrobnenina pre označenie hmyzu -motýľ – doplnok oblečenia, pripevňujúci sa pod krkom na golieri – štýl plávania V úvode článku som popísal niekoľko významov slova motýlik. Chýba tam ešte jeden význam tohoto slova a tom bude tento článok. V čase, keď sme pravidelne raz mesačne „pendlovali“ medzi rodnou hrudou a Nemeckom, [...]

60. Podobenstvo o rozsievačovi tak trochu inak …

12.02.2024

Celkom určite všetci poznáte podobenstvo o rozsievačovi od Ježiša Krista v Novom Zákone. Ja vám dnes ponúkam podobenstvo o rozsievačovi ale tak trochu inak. V jednej krajine žil gazda, ktorý nebol práve vzorom pre ostatných gazdov. Tento muž bol nedbalý, lenivý, rád vyhľadával spoločnosť ľahtikárov a samozrejme aj ľahtikárok, ak mi dobre rozumiete. O svoj grunt sa takmer [...]

59. Hlava XXIII alebo … Ako to chodí u nás v kok…cúrkove. Part 20

08.02.2024

Prapodivný osud inžiniera Mešťánka Tak ako som v blogu č.57 zhruba opísal nekorunovaného kráľa kokotov, tak v tomto článku opíšem entitu úplne iného charakteru. Je ňou inžinier Mešťánek. Inžinier Mešťánek bol k nám, na linku kde som vtedy pracoval, preradený z inej montážnej linky ako bežná obsluha. Čiže ten najposlednejší robotník. Z počiatku sme nevedeli, [...]

Deutsche Welle

Bielorusko označilo Deutsche Welle za extrémistický a dalo mu stopku, pracovníkom hrozí väzenie

29.04.2024 22:23

Bieloruský režim sa bojí nezávislých médií a robí všetko pre to, aby ľuďom zamedzil prístup k slobodným informáciám, reagoval šéf DW.

Španielsko Sánchez zotrvanie vyšetrovanie manželka

Premiér Sánchez demisiu nepodal: Kampaň očierňovania sa neskončí

29.04.2024 21:47

Španielsky premiér dodal, že on a jeho manželka Begona Gómezová to zvládnu.

SR Bratislava CHZJD skládka Vrakuňa monitoring BAX

Exminister kritizuje zastavenie sanácie skládky vo Vrakuni, Taraba avizuje riešenie

29.04.2024 21:17

Do podzemných vôd unikajú najmä pesticídy a herbicídy. Spustenie sanačných prác sa očakávalo v roku 2018.

teplomer, horúčavy, pes

Ešte pred týždňom sneh a mráz. Leto dorazilo už aj na sever Slovenska

29.04.2024 20:17

Ešte v nedeľu letnú teplotu zaznamenali len v Mužli neďaleko Štúrova.

teodor

...nemyslím, teda som večný ?

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 136341x
Priemerná čítanosť článkov: 2199x

Autor blogu

Kategórie